Jaunumi | Izbaudi lidojumu | Baloni reklāmā | Der zināt | Arhīvs | Galerija | Vizītkarte

KARSTĀ GAISA BALONS


foto: R.Pipars


Balons

Lai arī daudzi gaisa balonu uzskata tikai par "lielu rotaļlietu" un to pilotus - par pārgalvīgiem avantūristiem, tomēr, balons, līdzīgi kā lidmašīna, helikopters vai planieris, ir viens no aviācijas transporta līdzekļiem ar visām no tā izrietošajām juridiskajām, ekspluatācijas, drošības un citām prasībām.


Ar gaisa balonu ražošanu var nodarboties tikai sertificēti, ar modernu tehnoloģiju aprīkoti uzņēmumi. Patlaban pasaulē to veic aptuveni divdesmit kompānijas. To ražošanas apjomi, kvalitāte, cenas un garantijas ir diezgan atšķirīgas. Viennozīmīgi līderi ir Lielbritānijas firma "Cameron Balloons", kurā ražošanas tempi katru dienu ļauj izgatavot vidēji vienu balona komplektu.

foto: V.Koziols

Ikviens gaisa balons jāreģistrē attiecīgās valsts Civilās Aviācijas Aģentūras (CAA) gaisa kuģu reģistrā. Pilotiem jābūt atbilstoši apmācītiem, savas zināšanas jāapliecina eksāmenos, un tikai tad var saņemt licenci, kas dod tiesības pilotēt balonus.

Šobrīd pasaulē ir vairāki desmiti tūkstoši gaisa balonu un pilotu. Gaisa balonu izplatība un skaits ir atkarīgi no valsts ekonomiskās attīstības līmeņa un apvidus piemērotības izklaides un reklāmas lidojumu veikšanai.

Pasaules balonu lielvalstis ir ASV, Lielbritānija, Vācija, Japāna, Francija, Austrālija, Šveice.

Latvijā līdz 2010.gada vasarai  ir reģistrēti 22 gaisa baloni.


foto: V.Koziols

Uzbūve un lidojuma principi

Gaisa balona komplekts sastāv no 3 pamatdaļām:

-

apvalka;

-

lidgroza;

-

degļiem un propāna tilpnēm.


Gaisa balonu lidošanas pamatprincipā ir kopš skolas gadiem zināmā patiesība, ka silts gaiss ir vieglāks par aukstu un tas ceļas augšup (uzskatāms piemērs - dūmi). Pie noteiktas temperatūru starpības un siltā gaisa apjoma, tas sev līdzi var pacelt pat ievērojamu smagumu.


Pēc izmēra gaisa baloni var būtiski atšķirties, sākot ar nelielu apvalku, kurš piemērots tikai viena cilvēka lidošanai, līdz baloniem, kuru grozā var atrasties 20 līdz 30 pasažieri. Populārākais ir balons, kurā var lidot 3 līdz 4 personas.


Gaisa balonu lidojumu izpildei nav īpašu ierobežojumu. Līdzīgi citiem gaisa kuģiem, uz tiem attiecas visi aviācijas likumi un gaisa telpas izmantošanas un satiksmes noteikumi.


Meteoroloģiskie apstākļi

Gaisa baloni var lidot jebkurā gadalaikā, ja vien vēja ātrums nepārsniedz 7 - 8 m/sek., ir laba redzamība un nav nokrišņu. Lidošanai piemērotākais laiks ir agrs rīts un pievakare, kad vizuāli nesaskatāmās termiskās gaisa plūsmas ir kļuvušas mazāk aktīvas. Nokrišņi, migla un brāzmains vējš lidojumu padara riskantu.

Negaisa laikā lidojums ir bīstams, tāpēc, jūtot tā tuvošanos, pacelšanās ir aizliegta. 

foto: V.Koziols



Degviela

Gaisa balonu degviela ir deggāze - sašķidrinātais propāns.

To izmanto, lai ar spēcīgas liesmas, ko rada īpašs deglis, palīdzību lidojuma laikā regulāri uzsildītu apvalkā esošo gaisu (gaisa temperatūra apvalkā svārstās no +80C līdz +110C).

Stundu ilgā lidojumā vidēji tiek patērēti 40 - 60 kg propāna.

foto: I.Prēdelis

Personāls

Lai balonu sagatavotu lidojumam, bez pilota vēl ir nepieciešami 2 - 3 apkalpes locekļi. Lidojuma laikā apkalpe automašīnā seko balonam. Pēc piezemēšanās balons tiek izkomplektēts un vieglās automašīnas treilerī var atgriezties savā novietnē.


Lai kļūtu par gaisa balona pilotu, ir jāiziet teorētisko un praktisko apmācību kurss un jānokārto eksāmeni. Rakstiskās zināšanu pārbaudes ir gaisa likumdošanā, navigācijā, meteoroloģijā un balona uzbūvē. Praktiskais eksāmens sastāv no kontrollidojuma kopā ar instruktoru un viena patstāvīga solo lidojuma izpildes. Par pilotiem var kļūt gan vīrieši, gan daiļā dzimuma pārstāves, kas nav jaunāki par 18 gadiem.


Apkalpes locekļu apmācību parasti veic pats pilots. Tā ir īsa un vienkārša instruktāža, galveno uzmanību vēršot uz balona sagatavošanu startam un izjaukšanu pēc lidojuma. Svarīgi arī drošības un sadarbības jautājumi lidojuma laikā. Ieteicams, lai viens no apkalpes locekļiem būtu pieredzējis autovadītājs. Ļoti noderīga ir māka "lasīt un saprast" topogrāfiskās kartes.


Tehniskā apkope

Moderna gaisa balona tehniskā apkope, salīdzinot ar citiem lidaparātiem, nav sarežģīta. Visas balona sastāvdaļas ir relatīvi vienkāršas un ar augstu drošības pakāpi. Nepieciešamas nelielas tehniskas zināšanas un iemaņas dažu praktisku darbu izpildei.


Garantijas

Mūsdienu gaisa balonu ražošanā tiek lietoti ļoti augstas kvalitātes materiāli un tehnoloģijas, tomēr izgatavošanas un komplektēšanas procesā ir arī ļoti daudz roku darba. Pirms balona nodošanas pasūtītājam, ikviens ražotājs veic nopietnas tehniskās pārbaudes, lai pilnībā pārliecinātos par sava produkta kvalitāti. Ražotāju vidējais garantijas periods ir 5 gadi vai 300 lidojuma stundas. Faktiskais balona mūžs, to pareizi ekspluatējot, var būt pat divreiz garāks.


Budžets

Gaisa balona pilns komplekts sastāv no apvalka, lidgroza, degļiem, propāna tilpnēm un instrumentiem.


Atkarībā no balona modeļa, lieluma un komplektācijas, kā arī grafiskā dizaina sarežģītības, cena var būt ļoti atšķirīga. Sākot no 9000 LVL (neliels balons, piemērots viena cilvēka lidošanai) līdz pat 50 000 LVL balonam, kura lidgrozā var atrasties vairāk par 10 personām.

foto: V.Koziols

Gaisa balona svarīgākā un vērtīgākā sastāvdaļa ir tā apvalks. Pēc pasūtītāja vēlmes to var izgatavot ar visizsmalcinātāko grafisko attēlu, jebkādā krāsā vai krāsu kombinācijā.

Līdzekļu ekonomijas nolūkos var nepirkt pilnu balona komplektu, bet iegādāties tikai galveno reklāmas nesēju - apvalku (tā cena ir ap 60 - 70% no komplekta cenas).


Lai raksturotu plašo cenu diapazonu, sniedzam dažu gaisa balonu komplektu aptuvenas izgatavošanas cenas. Šajās cenās nav ietvertas grafiskā dizaina (individuālas katram pasūtītājam), kā arī nodokļu un transportēšanas izmaksas.

Solo balons – SKYHOPPER

1 personai

  9 000 LVL

Ekonomisks "lidojumiem gatavs" balona komplekts:

2/3 personām

11 000 LVL

3/4 personām

15 500 LVL

4/5 personām

20 000 LVL

Optimāli komplektēts vidēja lieluma balona komplekts:

3/4 personām

22 000 LVL

Optimāli komplektēts liels, "pasažieru pārvadājumiem" piemērots balona komplekts:

10/12 personām

42 000 LVL


Plānojot gaisa balona iegādi un izmantošanu, papildus jāparedz sekojoši izdevumi:

-

apvalka grafiskajam dizainam;

-

nodokļiem un transportēšanai;

-

portatīvām rācijām (760 VHF), kas darbojas aviācijas frekvencē (2 gab);

-

treilerim (ar celtspēju 500 - 1000 kg) balona pārvadāšanai;

-

personāla apmācībai;

-

balona uzglabāšanai (sausa telpa ap 15 kvm);

-

apdrošināšanai.


Tiešās lidojuma izpildes izmaksas ir nelielas un 1 līdz 2 stundu ilgam lidojumam veidojas no izdevumiem sekojošu materiālu un pakalpojumu apmaksai:

-

propāns 80 - 120 litri;

-

balona transports;

-

alga pilotam un 3 apkalpes locekļiem;

-

meteopakalpojumi un topogrāfiskās kartes.

Nelieli izdevumi jāparedz balona tekošai apkopei un inventāra sīkiem remontiem (gadā ap 200 LVL).


Kopsavilkums

Projekta Korporatīvs gaisa balons kopējie izdevumi ir investīcijas reklāmā un mārketingā 6 - 8 gadu periodam, kura laikā tām būs efektīva atdeve nodrošinot:

-

bezmaksas publicitāti masu medijos;

-

pozitīva firmas tēla veidošanu;

-

jaunu klientu piesaisti;

-

tirdzniecības apjoma kāpinājumu.

foto: V.Koziols


Slēdzot sezonas vai ilgtermiņa līgumu ar klubu ALTIUS par gaisa balona lidojumu izpildi, Jūs sevi varat atbrīvot no rūpēm, kas saistītas ar gaisa balona ekspluatāciju un apkopi, kā arī samazināt vai pat pilnīgi izslēgt dažas no iepriekš minēto izmaksu pozīcijām.